Mojžíšův život, jedno z Řehořových vrcholných děl, má být odpovědí na otázku, v čem spočívá dokonalá ctnost. Ve snaze objasnit čtenářům podstatu dokonalosti autor nejprve vypráví a následně krok za krokem interpretuje biblickou zprávu o Mojžíšovi. Nabídnutý výklad probíhá v duchu starověké alegorické exegeze: Řehoř vede své čtenáře k tomu, aby ve slovech Písma spatřovali vyšší smysl. Příběh o egyptském princi a osvobození izraelského lidu se tak stává nadčasovým vyprávěním o úsilí lidské duše vymanit se z područí smyslů a iracionálních hnutí, rozvíjet ctnost a stále lépe poznávat, kdo je to Bůh. V průběhu spisu se ukazuje, že snaha o dokonalou ctnost a touha po poznání Boha spolu úzce souvisejí. Klíčem k obojímu je především ochota neulpívat na ničem, čeho již bylo dosaženo, a stále se napřahovat k něčemu ještě dokonalejšímu. Jedině člověk, který stále překračuje vlastní hranice, může poznávat nekonečného Boha, protože se mu stává podobným.
formát knihy:
„Duše totiž ve své touze nevzdat se kvůli tomu, k čemu již dospěla, vrcholku, který se tyčí nad ní, nepřipouští přerušení svého pohybu vzhůru, protože všechno, co dosud získala, jí pokaždé slouží k tomu, aby opět letěla dál s novou intenzitou. […] Proto říkáme také o velkém Mojžíšovi, že se stával stále větším a při výstupu se nikde nezastavil ani nedal svému pohybu vzhůru žádnou mez, nýbrž jakmile jednou vstoupil na žebřík, který podpíral Bůh, jak říká Jákob,[ 1 ] bez přestání vystupoval na stále vyšší příčky a nikdy nepřestal stoupat, protože nad každou příčkou, jíž dosáhl, nalezl něco ještě vyššího.“[ 2 ]
Izraelský zákonodárce, který byl podle knihy Exodus vychován na faraónově dvoře, na základě Božího zjevení a příkazu vyvedl svůj národ z egyptského otroctví a pouští jej dovedl až na práh zaslíbené země, je centrální postavou židovského náboženství a ...více